Parcări

 
Ai străzi, ai bulevarde şi pasaje, obligatoriu trebuie să asiguri locuri de parcare.

Complexitatea problemei a impus necesitatea elaborării unei concepţii coerente şi clare de abordare şi nu rezolvări simpliste, superficiale, de moment, lipsite de perspectivă. Ȋn acest sens, acţiunile, priorităţile şi investiţiile se ghidează pe proiecte şi programe pe termen scurt, mediu şi lung, conţinute în principal în Strategia de parcare pe teritoriul Bucureştiului şi în masterplanul de transport, documente fundamentate de specialişti în domeniu.

Numai în zona centrală, estimările făcute arată ca există o cerinţă de peste 30.000 de locuri de parcare, iar în următorii ani cererea va creşte până la aprox. 90.000 de locuri, ceea ce înseamna că, timp de 10 ani, ar trebui să existe un ritm de 9.000 de locuri de parcare în fiecare an, pentru a satisface această cerinţă.

Ȋn strategia de parcări s-au identificat deja 69 de locaţii pentru parcări subterane, din care prioritare ar fi 22, existând şi alte 88 de propuneri de amplasamente pentru parcaje sub şi supraterane pe teritoriul Bucureştiului.
 

1. PARCAJUL SUBTERAN PIAŢA UNIVERSITӐŢII

• 420 de locuri noi de parcare

Parcajul subteran este amplasat în Piaţa Universităţii, în centrul oraşului în plină zonă istorică şi urbană, în vecinătatea unor clădiri de patrimoniu, de mare valoare arhitecturală, istorică şi turistică (Universitate, Banca Comercială, Biserica Rusă etc.) şi a Centrului Istoric. Are o capacitate de 420 de locuri pentru autoturisme şi 25 de locuri pentru motociclete. Este realizată pe 3 niveluri subterane şi are în total 14.025 mp.

Noua parcare va îmbunătăţi traficul în zona şi va avea, totodată, o puternică componentă urbanistică de suprafaţă: se va realiza un spaţiu de recreere pentru bucureşteni, printr-o amenajare arhitecturală şi urbanistică nouă, în care vor fi reamplasate cele 4 statui (Mihai Viteazu, Gh. Lazăr, Spiru Haret şi Heliade Rădulescu) într-un concept nou, unitar şi semnificativ pentru centrul Bucureştiului. Soluţia câştigătoare va fi selectată printr-un concurs internaţtional de arhitectură.

Parcarea subterană de la Universitate este prima parcare subterană care se construieşte în ultimii 22 de ani, reprezentând debutul real al sistemului public de parcări moderne din Capitală.
 
• Valoarea investiţiei

15.000.000 EUR

Proiectul nu este finanţat din bani publici, ci este prima parcare subterană realizată în parteneriat public privat,
prin atragerea de investiţii private străine în obiective publice. Investitorul privat va opera această parcare o perioadă de timp, având obligaţia de a asigura o redevenţă anuală, care intră în bugetul local.

Ȋn premieră în Bucureşti sunt atraşi bani privaţi în investiţii publice, iar aceşti bani devin surse de venit pentru Municipalitate.
 
• Perioada de realizare

Sem. I 2011 – Sem. I 2012
 
• Stadiul actual al lucrărilor

Ȋn prezent bucureştenii au la dispoziţie o reţea publică de parcări “on street”, care se dovedeşte insuficientă şi, în multe situaţii, forţată ca şi amplasament, ocupând spaţii importante din carosabil (şi având, deci, un impact negativ asupra traficului) sau fiind amplasată în zone care ar trebui să fie arii pietonale de odihnă, de unde bucureşteanul să poată admira obiective importante ale oraşului. Primăria Capitalei şi-a propus să rezolve această problemă, într-o primă etapă, în zona centrală a Bucureştiului, punând bazele primei reţele de parcări publice moderne pentru oraş.

Ȋntr-o conjunctură europeană în care principalul factor ce se doreşte a se ameliora constant este MOBILITATEA, Primăria Municipiului Bucureşti a demarat o serie de proiecte care fac parte din planul de reorganizare a mobilităţii în Centru şi în zonele de afaceri şi comerciale ale oraşului. Parcările fac parte din componenta sistemului de staţionare a Planului de Mobilitate şi, din acest punct de vedere, proiectul parcării subterane din Piaţa Universităţii capătă o importanţă aparte, contribuind la îmbunătăţirea traficului în centrul oraşului.

Noua parcare şi va avea, de asemenea, o puternică componentă urbanistică de suprafaţă prin faptul că adaugă pe harta oraşului o piaţetă de recreere pentru trecători. Piaţeta va fi străjuită de cele 4 statui care au fost mutate temporar, pe perioada lucrărilor, în parcul Izvor.
 
• Beneficiile proiectului

În prezent bucureştenii au la dispoziţie o reţea publică de parcări “on street”, care se dovedeşte insuficientă şi, în multe situaţii, forţată ca şi amplasament, ocupând spaţii importante din carosabil (şi având, deci, un impact negativ asupra traficului) sau fiind amplasată în zone care ar trebui să fie arii pietonale de odihnă, de unde bucureşteanul să poată admira obiective importante ale oraşului. Primăria Capitalei şi-a propus să rezolve această problemă, într-o primă etapă, în zona centrală a Bucureştiului, punând bazele primei reţele de parcări publice moderne pentru oraş.

Ȋntr-o conjunctură europeană în care principalul factor ce se doreşte a se ameliora constant este MOBILITATEA, Primăria Municipiului Bucureşti a demarat o serie de proiecte care fac parte din planul de reorganizare a mobilităţii în Centru şi în zonele de afaceri şi comerciale ale oraşului. Parcările fac parte din componenta sistemului de staţionare a Planului de Mobilitate şi, din acest punct de vedere, proiectul parcării subterane din Piaţa Universităţii capătă o importanţă aparte, contribuind la îmbunătăţirea traficului în centrul oraşului.

Noua parcare şi va avea, de asemenea, o puternică componentă urbanistică de suprafaţă prin faptul că adaugă pe harta oraşului o piaţetă de recreere pentru trecători. Piaţeta va fi străjuită de cele 4 statui care au fost mutate temporar, pe perioada lucrărilor, în parcul Izvor.
 

2. PARCAREA ARENA NAŢIONALӐ

• 1300 de locuri noi de parcare

Parcarea supraterană şi terenul de sport construite în imediata vecinătate a stadionului Arena Naţională sunt destinate atât participanţilor la manifestările culturale sau sportive de pe stadion, cât şi locuitorilor din zonă sau celor care se află în tranzit.

Capacitatea este de 1.300 de locuri de parcare, pe patru niveluri (P+3) cu o înălţime de 13,5 metri şi o suprafaţă total construită de 32.400 mp, amprenta la sol fiind de 7.500 mp. Terasa parcării va fi amenajată special cu terenuri destinate activităţilor sportive, acoperite cu materiale specifice pentru practicarea sporturilor în aer liber (minifotbal, teren de tenis, handbal, baschet) şi are o suprafaţă de 5.500 mp.

Parcarea va fi dotată cu parazăpezi pentru a putea fi utilizată fără probleme pe timpul iernii, iar finisajele exterioare vor respecta conceptul de faţadă verde. Astfel, de structura aparentă din beton se va ancora o structură uşoară din aluminiu de care va fi prinsă o reţea tip plasă pe care va creşte vegetaţie de tip iederă perenă.

Pentru riverani, în spatele parcării va fi amenajată o staţie de spălare a maşinilor.

• Perioada de realizare

Septembrie 2011 – iunie 2012

• Stadiul actual al lucrărilor

Lucrările au început în luna septembrie 2011 şi se vor finaliza în luna iunie 2012. În acest moment, la Arena Naţională sunt disponibile 200 de locuri în parcarea subterană şi alte 500 în curtea stadionului.

După evenimentul “Cupa României’’, partidă care se va disputa pe Arena Naţională, bucureştenii vor avea acces în curtea stadionului, pentru plimbări pe jos sau cu bicicleta.

Primarul General al Capitalei, Prof. Dr. Sorin Oprescu, 14 mai 2012:

„Sunt mulţumit că în mai puţin de un an reuşim să terminăm o parcare care se ridică la nivelul celor construite în capitalele europene. Astfel, vom pune la dispoziţie 1250 de locuri la care se adaugă 116 locuri pentru staff-ul tehnic. Primele două niveluri ale parcării au fost finalizate şi au fost deja utilizate la Finala Uefa Europa League, din 9 mai. În acest moment se lucrează la ultimul nivel al parcării, iar pe terasa acesteia vor fi amenajate, pe o suprafaţă de 5500 de mp trei terenuri de sport: fotbal, baschet şi tenis. Parcarea este destinată atât participanţilor la evenimentele organizate pe Arena Naţională, cât şi riveranilor pentru că nu dorim să o ţinem goală în intervalul dintre evenimente. În felul acesta, investiţia se şi amortizează în timp”.