Tronsonul Buzeşti-Berzei

 

SORIN OPRESCU, Primarul General al Capitalei, 12 ianuarie 2014:

Traversează orașul pe noul bulevard BUZEȘTI-BERZEI-URANUS. Primul tronson, de la Piața Victoriei la Vasile Pârvan, e gata și a fost deschis circulației. Am promis că voi realiza acest proiect și m-am ținut de cuvânt. Este o realizare pentru București și pentru bucureșteni.

Ca urmare a finalizării lucrărilor din prima etapă de construcție a Diametralei Buzești – Berzei – Vasile Pârvan, s-a redeschis circulația rutieră și s-au instituit sensuri unice pe mai multe artere de circulație.

De asemenea, a fost reluată circulația pe liniile de transport în comun din zonă.

BENEFICIILE PROIECTULUI

Diametrala Nord-Sud –Buzești-Berzei-Uranus este un nou bulevard central al Capitalei, care funcționează că alternativă pentru Calea Victoriei și ruta b-dul Lascăr Catargiu (fosta Ana Ipătescu), b-dul Magheru și b-dul Dimitrie Cantemir .

Noul bulevard va fi, de fapt, coloana vertebrală a circulaţiei din Centrul Bucureştiului. Va asigura traversarea Bucureștiului de la nord la sud, pe traseul Piața Victoriei- Piața Coșbuc, într-un timp mai scurt, de cca 15-20 min, obținându-se o axă nouă, neîntreruptă, de circulație, pe această direcție.

Noul boulevard va descongestiona și redistribui traficul în toată zonă centrală, atât pe arterele principale, cât și pe arterele colaterale. În principal sunt vizate zonele: Gara de Nord, Piața Victoriei, Piața Virgiliu, Str. Dinicu Golescu, Str. Știrbei Vodă, Str. Vasile Pârvan, Hașdeu, Uranus, Parlament, 13 septembrie – arealul hotelului Marriott.

Bulevardul Buzeşti-Berzei-Uranus este un bulevard cu câte două benzi pe sens şi bandă pentru biciclişti, cu trotuare cu o lăţime cuprinsă între trei şi cinci metri şi linie de tramvai pe zona median. Principalele categorii de lucrări realizate constau în modernizarea liniei de tramvai, a carosabilului şi a trotuarelor, înlocuirea, protejarea şi modernizarea reţelei de canalizare şi a reţelelor alimentare cu apă, dar şi lucrări de realizare a iluminatului public.

STADIUL LUCRĂRILOR

Proiectul are trei etape:

Etapa I: tronsonul Piaţa Victoriei – Vasile Pârvan (FINALIZATĂ)

Etapa II: tronsonul Vasile Pârvan – Piaţa George Cosbuc

Etapa III: tronsonul Piaţa George Coşbuc – Gara Progresul.

 

Prima etapă a lucrărilor: Piaţa Victoriei – Vasile Pârvan

Este împărţită în şase tronsoane:

  • Tronsonul I: Piaţa Victoriei – Strada Occidentului
  • Tronsonul II: Strada Occidentului - Calea Griviţei
  • Tronsonul III: Griviței – Mircea Vulcănescu (Hala Matache)
  • Tronsonul IV: Strada Mircea Vulcănescu – Bulevardul Dinicu Golescu
  • Tronsonul V:  Bulevardul Dinicu Golescu – Calea Plevnei
  • Tronsonul VI: Strada Mircea Vulcănescu – Bulevardul Gării de Nord.

În prezent sunt finalizate și date în folosință toate cele 6 tronsoane reprezentând prima etapă a proiectului. 

Detalii tehnice:
- Lungime proiect: 2 km
- Suprafața cu care s-a lărgit bulevardul: circa 40.000 mp (o creștere de 50% față de suprafața inițială)
- Număr estimat al vehiculelor care vor traversă arteră: aprox. 36.000/zi
- Număr estimat de călători: 72.000/zi în autoturisme,  12.000/zi  în mijloacele de transport în comun
- Mijloace de transport care traversează arteră: 4 linii de tramvai: 24, 44, 45, 46.
- Reorganizarea circulației cu sensuri unice odată cu modernizarea semaforizării pe străzile: Sevastopol, Griviței, Blv. Gării de Nord.

 

Lucrările la prima etapă - Piața Victoriei-Vasile Pârvan – au fost deosebit de complexe și au presupus:

1. Reabilitarea și modernizarea căii rutiere cu minim două benzi pe sens și bandă pentru bicicliști.
Pistele pentru bicicliști au fost realizate pe toată suprafața tronsonlui, fiind situate pe carosabil, între prima bandă de circulație și trotuar având o lățime mai mare de 1 m.

2. Modernizarea, repararea și reabilitarea trotuarelor cu lățimi variabile între 2 și 4 metri;

3. Reabilitarea și modernizarea liniilor de tramvai;

4. Reorganizarea și refacerea întregului sistem de rețele edilitare (apa, gaze, energie electrică);
Pe parcursul derulării lucrărilor s-a impus necesitatea realizării unor lucrări de infrastructură complexe, mai exact înlocuirea unuia dintre cele mai mari canale colectoare ale orașului (vechi de 100 de ani), cu diametrul de 2 m, dezafectarea celui vechi, dar și realizarea de canalizări de serviciu pentru preluarea apei pluviale și menajere de la imobilele din zonele adiacente. 

5. Implementarea sistemului NetCity;

6. Iluminat public, modern și adecvat zonei;

7. Amenajarea spațiului public;

8. Amenajarea spațiului pietonal și a spațiului verde adiacent.

Cea de-a doua etapă a lucrărilor: Vasile Pârvan – intersecția Calea Rahovei cu b-dul Tudor Vladimirescu

Această etapă va include un tunel subteran sub Dealul Parlamentului, între clădirea Parlamentului și viitoarea catedrală a Mântuirii Neamului. Tunelul va începe din str. Izvor cu ieșire pe str. Uranus, imediat după subtraversarea b-dului 13 Septembrie și va facilita circulația către zonă de sud, sud-vest.

 În ceea ce privește diametrala Vasile Pârvan – G. Coșbuc, Planul Urbanistic Zonal se află în faza finală de avizare, așteptându-se avizul privind subtraversarea zonei Palatul Parlamentului.

Cea de-a treia etapă a lucrărilor: intersecția Calea Rahovei cu Tudor Vladimirescu până la Gară Progresul.

HALA MATACHE

Pentru realizarea proiectului în conformitate cu indicatorii tehnico-economici aprobați au fost elaborate și aprobate 3 PUZ-uri prin care s-a stabilit forma, aspectul și capacitățile acestui bulevard de-a lungul zonelor pe care le străbate.

Pentru implementarea proiectului a fost necesar ca mai multe imobile, printre care și Hala Matache, să fie incluse în culoarul de expropriere, ceea ce a presupus achiziționarea și eliberarea ulterioară a amplasamentului. Astfel, au fost efectuate exproprierile și s-au obținut autorizațiile necesare (inclusiv declasările de la Ministerul Culturii) pentru toate imobilele.

În ceea ce privește reamenajarea zonei Piața Matache și reconstrucția Halei Matache, Primăria Municipiului București a lansat în octombrie 2013 anunțul de participare pentru procedura de achiziție publică având ca obiect stabilirea temei de concurs pentru revitalizarea urbană a zonei Piața Matache – refuncționalizarea zonei, amenajarea spațiului public și stabilirea condițiilor de reamplasare și reconstrucție a Halei Matache.

VALOAREA INVESTIŢIEI

Costurile întregii lucrării sunt prevăzute în bugetul Primăriei Capitalei. Potrivit proiectului de la Primăria Capitalei întregul bulevard Uranus costă 130.698.000 de lei fără TVA.